Studia Podyplomowe Obsługa Celna Przedsiębiorstw i Customs Compliance

Celem Studiów Podyplomowych Obsługa Celna Przedsiębiorstw i Customs Compliance jest przekazanie słuchaczom wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie obsługi i organizacji procesów celnych na poziomie zarządczym w przedsiębiorstwie.

Atuty kierunku
Wyszukiwanie ikona

Merytoryczny nadzór  – partnerzy: Polska Izba Spedycji i Logistyki, Trade & Customs Compliance Academy, Asseco Poland.

ikona

Wykładowcy praktycy  – z agencji celnych, działów trade & customs compliance, KAS, SGH, Trade & Customs Compliance Academy.

Certyfikat rulon ikona

Prestiżowe świadectwo  – najstarszej uczelni ekonomicznej w Polsce, należy do najbardziej prestiżowych w UE.

Dlaczego warto?

  • Studia dostarczają wiedzy o organizacji i zarządzaniu procesami customs compliance w przedsiębiorstwie, w aspekcie: międzynarodowych uwarunkowań polityki customs compliance; Global Trade Compliance (GTC); Standard Operating Procedures (SOP); integracji procesów biznesowych z obsługą procedur celnych (Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC, zgłoszenia celne); klasyfikacji taryfowej, pochodzenia i wartości celnej towarów; podatków; kontroli celnej; obsługi celnej w ramach Shared Service Center; transportu, spedycji i logistyki oraz warunków dostaw.
  • Świadectwo ukończenia studiów daje absolwentom podstawę do ubiegania się o wpis na listę agentów celnych. Obejmuje ona osoby, która zawodowo zajmują się reprezentacją podmiotów gospodarczych przed organami celnymi i podatkowymi w zakresie spraw związanych z obrotem towarowym z zagranicą.

Czy dla mnie?

Studia Podyplomowe Obsługa Celna Przedsiębiorstw i Customs Compliance skierowane są przede wszystkim do:

  • osób zainteresowanych podniesieniem swoich kompetencji w zakresie prawa celnego;
  • osób pracujących lub pragnących podjąć pracę w zespole trade & customs compliance w przedsiębiorstwie, (m.in. na stanowiskach: compliance specialist, compliance manager, compliance director);
  • logistyków i spedytorów międzynarodowych;
  • agentów celnych oraz osób, które zamierzają uzyskać uprawnienia agenta celnego;
  • pracowników działów zajmujących się szeroko pojętą obsługą celną przedsiębiorstw.

Program

  • Międzynarodowe uwarunkowania polityki customs compliance
  • Zarządzanie Global Trade Compliance (GTC) w przedsiębiorstwie
  • Usprawnienia procesów celnych na poziomie biznesu – Standard Operating Procedures (SOP)
  • Integracja procesów biznesowych z obsługą procedur celnych – Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
  • Zarządzenie klasyfikacją taryfową towarów na potrzeby customs compliance
  • Pochodzenie towarów w kontekście customs compliance
  • Ustalanie wartości celnej towarów na potrzeby customs compliance
  • Rola customs compliance w zarządzaniu ryzykiem celnym
  • Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach celnych
  • Obsługa zgłoszeń celnych towarów
  • Podatki w międzynarodowym obrocie towarowym
  • Usługi celne w ramach Shared Service Center
  • Organizowanie procesów transportowo–spedycyjnych i logistycznych w ramach customs compliance
  • Warunki dostaw towarów
  • Egzamin końcowy

Razem: 164 godz. zajęć dydaktycznych.

 

Kierownik studiów

dr hab. Paweł Lesiak, prof. SGH
Instytut Gospodarki Światowej

Pracownik naukowo-dydaktyczny SGH, autor i współautor ponad stu publikacji z zakresu TSL i handlu zagranicznego, kierownik 15–tu edycji Podyplomowych Studiów Transport i Spedycja w SGH.

Wykładowcy

mgr Piotr Czerkawski

Współwłaściciel Czerkawscy Consulting Szkolenia. Ekspert w zakresie zarządzania ryzykiem oraz wymiany towarowej z zagranicą, analityk, certyfikowany trener biznesu. Były naczelnik w Izbie Celnej we Wrocławiu oraz Dolnośląskim Urzędzie Celno-Skarbowym. Uczestnik zespołów zadaniowych w obszarze ryzyka celnego w ramach Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej. Doświadczony szkoleniowiec, wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji na temat zarządzania ryzykiem celnym.

prof. dr hab. Wiesław Czyżowicz

Emerytowany profesor SGH, były Wiceminister Finansów i Szef Służby Celnej, ekspert Światowej Organizacji Celnictwa oraz Komisji i Parlamentu Unii Europejskiej, wieloletni Przewodniczący Rady Konsultacyjnej Służby Celnej.

dr hab. Lidia Danik, prof. SGH

Profesor SGH, były szef polskiego oddziału Trade Logistics. Posiada bogate doświadczenie praktyczne wyniesione z pracy w towarzystwach ubezpieczeniowych Compensa TU SA i Generali TU SA. Wykładowca wielu studiów podyplomowych. Autorka licznych publikacji z zakresu zarządzania, przedsiębiorczości i handlu międzynarodowego.

dr hab. Ewa Gwardzińska, prof. SGH

Profesor SGH w Zakładzie Prawa Podatkowego i Celnego, agent celny, konsultant Polskiej Izby Cła, Logistyki i Spedycji (PICLIS) oraz były członek Rady Konsultacyjnej Służby Celnej. Autorka licznych prac z zakresu międzynarodowego i unijnego prawa celnego.

mgr Beata Kasperowicz

Praktyk, Senior Manager APL Trade Compliance w Alcon Switzerland i agent celny. Od prawie dwóch dekad specjalizuje się w optymalizacji procesów celnych m.in. w Zepter, DB Schenker, TNT, Bridgestone i Rusak Bussines Services oraz Pepco Poland. Prowadzi szkolenia oraz wykłady z tematyki celnej.

dr hab. Paweł Lesiak, prof. SGH

Profesor SGH w Instytucie Gospodarki Światowej. Specjalista z zakresu transportu ładunków, spedycji i logistyki międzynarodowej. Zainteresowania naukowo-badawcze obejmują ponadto gospodarkę Niemiec, efektywność funkcjonowania służby zdrowia i wymiaru sprawiedliwości. Kierownik 15–tu edycji Podyplomowych Studiów Transport i Spedycja w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Autor licznych publikacji z zakresu ekonomiki transportu, spedycji i logistyki międzynarodowej.

mgr Marcin Majewski

Praktyk, Dyrektor w PricewaterhouseCoopers Polska. Posiada ponad piętnastoletnie doświadczenie w obszarze cła i logistyki, w tym także w zakresie zarządzania agencją celną. Pomaga firmom w relacjach z organami celno–skarbowymi w obszarze międzynarodowego obrotu towarowego. Specjalista w zakresie procedur i pozwoleń celnych, w tym AEO, prawidłowości obciążeń oraz odraczania płatności cła i VAT. Posiada licencję agenta celnego.

dr Agnieszka Milczarczyk–Woźniak

Praktyk i wykładowca, właścicielka Trade & Customs Compliance Academy. Od ponad 20 lat zajmuje się problematyką celną; pracowała w Służbie Celnej oraz KPMG Polska, gdzie zajmowała się doradztwem celnym. Wykładowca akademicki oraz szkoleniowiec. Autorka publikacji z zakresu prawa celnego i międzynarodowego obrotu towarowego. Organizatorka Trade & Customs Compliance Conference.

mgr Artur Piotrowski

Praktyk, Kierownik agencji celnej w UPS Polska. Ekspert prawa celnego. Doświadczenie zawodowe zdobył podczas wieloletniej pracy w Izbie Celnej w Katowicach, a następnie jako agent celny w dużych agencjach celnych. Szkoleniowiec z zakresu prawa celnego oraz wykładowca akademicki. Obecnie specjalizuje się w obsłudze celnej e-commerce.

mgr Kamilla Piotrowska–Król

Praktyk, Kierownik Agencji Celnej w Terramar Spedycja Międzynarodowa Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego. Od początku pracy zawodowej związana z branżą spedycyjną. Posiada uprawnienia agenta celnego. Przewodnicząca Komisji ds. Celnych Polskiej Izby Spedycji i Logistyk. W latach 2010–2016 członek Rady Konsultacyjnej Służby Celnej. Członek Instytutu Ceł i Podatków Pośrednich CLECAT.

mgr Agnieszka Samulak

Praktyk, Customs Expert w Procter & Gamble. Specjalizuje się w klasyfikacji taryfowej towarów. Zajmowała się obsługą celną towarów po Brexicie. Pracowała m.in. w Cargill Poland oraz Rusak Business Services, gdzie zajmowała się trade compliance, ze szczególnym uwzględnieniem klasyfikacji taryfowej.

mgr Tadeusz Senda

Praktyk, Przedstawiciel Szefa Krajowej Administracji Skarbowej przy Unii Europejskiej. Reprezentuje Polskę w Radzie Unii Europejskiej w grupach ds. Unii Celnej i Współpracy Celnej. Odpowiada za kontakty z DG Taxud i ze Światową Organizacją Celną. Od 2021 jest także akredytowanym ekspertem WCO. Były Dyrektor Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów. Wykładowca w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Autor szeregu publikacji dotyczących problematyki celnej i transportowej.

mgr Tomasz Sętkowski

Praktyk z wieloletnim doświadczeniem w obszarze Trade Compliance wykorzystywanym w międzynarodowych korporacjach. Członek Łódzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Posiada licencję agenta celnego. Jako wieloletni funkcjonariusz celny zdobywał praktyczną wiedzę i doświadczenie w zakresie stosowania przepisów prawa celnego, zajmując różne stanowiska w administracji państwowej. Aktualnie, zajmuje się problematyką celną i akcyzową, zarówno od strony praktycznej (m.in. brał udział w projektach celnych związanych z AEO, uproszczeniami celnymi i zagadnieniami podatkowymi, wykorzystaniem PUESC), jak i w aspekcie doradztwa i konsultingu celnego.

mgr Juliusz Skurewicz

Praktyk, delegat Polskiej Izby Spedycji i Logistyki do prac w komisjach roboczych FIATA (Fédération Internationale des Associations de Transitaires et Assimilés) i CLECAT (Comité de Liaison Européen des Commissionaires et Auxiliaires de Transport du Marché Commun). Były długoletni prezes Hellmann Worldwide Logistics Polska Sp. z o.o. Sp. k.

dr Cezary Sowiński

Praktyk, Manager ds. polityki publicznej w Amazon. Ekspert w zakresie celnych i podatkowych aspektów obrotu towarami i zagadnień pokrewnych, łączący doświadczenie akademickie z szeroką wiedzą praktyczną i długoletnim doświadczeniem w administracji rządowej, konsultingu, jak i biznesie. Specjalista ds. regulacyjnych w obszarze handlu elektronicznego, prawa podatkowego i celnego, przepisów dotyczących własności intelektualnej i bezpieczeństwa towarów, aspektów spedycji i logistyki.

mgr Rafał Zajączkowski

Praktyk, Partner Associate w Deloitte Doradztwo Podatkowe Dąbrowski i Wspólnicy Leader Zespołu Global Trade Advisory Deloitte w Polsce. Licencjonowany doradca podatkowy. Specjalizuje się w doradztwie w projektach związanych z rozliczeniami celno–podatkowymi w handlu międzynarodowym oraz w projektach z zakresu trade compliance. Posiada doświadczenie z zakresu prawa celnego, prawa podatkowego oraz regulacji kontroli eksportu.

„ ”

Informacje techniczne

Zajęcia będą częściowo organizowane za pośrednictwem aplikacji Microsoft TEAMS (zajęcia w formie zdalnej w czasie rzeczywistym - „na żywo”).

POBIERZ APLIKACJĘ MICROSOFT TEAMS

Aplikacja jest bezpłatna dla słuchaczy studiów podyplomowych SGH. Logowanie do aplikacji odbywa się za pośrednictwem kont SGH, które zostają nadane po przyjęciu na studia.  Dla całej edycji zostanie stworzony jeden zespół, aby słuchacze mogli utrzymywać ze sobą kontakt. Każde zajęcia będą prowadzone na osobnym kanale. Dzięki temu wszystkie informacje dotyczące zajęć (materiały, zadania, dyskusja) będą w jednym miejscu i będzie można do nich wracać podczas trwania studiów. 

Potrzebne będą: komputer stacjonarny, laptop lub urządzenie mobilne (tablet, smartfon) z systemami operacyjnymi iOS i Android, ewentualnie słuchawki (np. od smartfona, które zawierają wbudowany mikrofon) – poprawiają jakość słuchania wykładu i wypowiedzi słuchaczy podczas dyskusji. 

Jeśli mają Państwo jakieś wątpliwości dotyczące możliwości studiowania online, to zapraszamy na próbne zajęcia! W tym celu prosimy o kontakt z sekretarzem studiów mgr Wiolettą Wicherską – wszwed@sgh.waw.pl; tel.: +48 508 338 731..

Rekrutacja

Rekrutacja na 1. edycję studiów została zakończona.

O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń rozumiana jako rejestracja w Internetowym Systemie Studiów Podyplomowych (ISSP), dokonanie wpłaty czesnego (min. I rata) i złożenie wymaganych dokumentów.

Czas trwania studiów: 2 semestry.

Dokumenty wymagane podczas rekrutacji:

  • umowa o warunkach odpłatności za studia (umowy zostaną przygotowane przez SGH),

  • formularz aplikacyjny (wypełniany i generowany w ISSP),
  • odpis dyplomu potwierdzającego ukończenie studiów co najmniej pierwszego stopnia.

Uwaga:

Osoby, które ukończyły studia na uczelni zagranicznej powinny dostarczyć zaświadczenie stwierdzające, że posiadany dyplom uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych SGH.

Warunki uzyskania świadectwa ukończenia studiów:

  • uczestnictwo w zajęciach,
  • otrzymanie zaliczeń w trakcie semestru,
  • zdanie egzaminu końcowego.

Harmonogram

Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w soboty i niedziele w godz. 9:00–16:10.

Planowane terminy zjazdów w nadchodzącej 1. edycji:

  • 23–24 listopada 2024 r. – zajęcia hybrydowe*
  • 07–08 grudnia 2024 r. – zajęcia hybrydowe*
  • 21–22 grudnia 2024 r. – zajęcia online
  • 18–19 stycznia 2025 r. – zajęcia hybrydowe*
  • 01–02 lutego 2025 r. – zajęcia online
  • 22–23 lutego 2025 r.
  • 08–09 marca 2025 r.
  • 22–23 marca 2025 r.
  • 05–06 kwietnia 2025 r.
  • 26–27 kwietnia 2025 r.
  • 17–18 maja 2025 r.
  • 31 maja–1 czerwca 2025 r.
  • 21–22 czerwca 2025 r.

* - zajęcia hybrydowe to uczestniczenie w zajęciach albo online, albo w sali wykładowej w siedzibie SGH w Warszawie - według uznania słuchacza

Organizatorzy zastrzegają prawo do zmian ww. terminów.

Opłaty

Opłata za całość studiów wynosi 6990 zł.

Możliwość wpłaty w dwóch równych ratach:
I rata – płatna przy zapisie,
II rata – płatna do 31 stycznia 2025 r.

W ramach opłaty SGH zapewni niezbędne materiały dydaktyczne i konspekty zajęć (w tym online). Opłata pokrywa również koszty wydania świadectwa ukończenia studiów.

Indywidualny numer konta bankowego do wpłaty przekazywany jest podczas rejestracji na studia.

Kontakt

Sekretarz studiów
mgr Wioletta Wicherska
tel.: +48 22 564 68 55
tel.: +48 508 338 731
e-mail: wszwed@sgh.waw.pl

Kierownik studiów
dr hab. Paweł Lesiak, prof. SGH
tel.: +48 691 720 702
e-mail: plesiak@sgh.waw.pl

adres do korespondencji
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Kolegium Gospodarki Światowej
al. Niepodległości 162, 02-554 Warszawa

Organizator studiów
Kolegium Gospodarki Światowej
Instytut Gospodarki Światowej

  • Studia hybrydowe.
  • Spotkania odbywają się co dwa tygodnie w soboty i niedziele w godz. 9:00–16:10.
  • Opłata za całość studiów: 6990 zł (możliwe raty).
     
Kierownik studiów

dr hab. Paweł Lesiak, prof. SGH
tel.: +48 691 720 702
e-mail: plesiak@sgh.waw.pl

sekretarz studiów

mgr Wioletta Wicherska
tel.: +48 22 564 68 55
tel.: +48 508 338 731
e-mail: wszwed@sgh.waw.pl

Programy MBA i studia podyplomowe